«Vi er et teknologiselskap»1, har Lloyd Blankfein, administrerende direktør i investeringsbanken Goldman Sachs, uttalt ved flere anledninger.
Han har dekning for denne uttalelsen. Av 33 000 ansatte er 9000 ingeniører og programmerere. Banken har altså flere ansatte som jobber med teknologispørsmål enn Facebook.
– En demografi i forandring og en ny generasjon kunder presser frem en endring i finansbransjen. Transformasjonen står i fokus, konkurransen er knallhard, og nøkke-len er å finne kundens endrede forventninger til transformasjon. Finans- og forsikringsbransjen må nå tilby konkurransedyktige digitale tjenester og samtidig jobbe med å radikalt oppfinne og forvandle seg selv for fremtiden, sier Manasee Dash, Global Lead – Financial Services Industry Product Marketing hos VMWare.
Finans- og forsikringsbransjen forvandles til en teknologibransje der digital transfor-masjon står i sentrum. Mulighetene er enorme, men det finnes også store utfordring-er. Her er de tre viktigste.
Økende sikkerhetstrussel
Banker og forsikringsselskaper er allerede i dag svært utsatte for it-angrep, og risikoen øker i takt med at betal- og finanssystem blir mer digitale. Mange butikker tar ikke imot kontanter, og husholdningene har ikke kontanter hjemme. En svikt i it-systemet kan få svært store konsekvenser.
Samtidig sliter mange med gamle it-systemer som ikke klarer å stå imot de angrepene som skjer i dag, og en god del hendelser forekommer.
– Sikkerhet må bygges inn i it-infrastrukturen for å gi beskyttelse over alt, fra brukere og deres enheter, til nettverk og den infrastrukturen der lagring av data inngår. Det går ikke lenger å lappe, reparere og legge til sikkerhet på eksisterende systemer i ettertid, sider Manasee Dash.
Manasee Dash mener at den beste måten å sørge for en robust sikkerhet og overholdelse av regelverket på er gjennom mikrosegmentering. Denne teknologien gjør det mulig å skape virtuelle segmenter rundt arbeidsoppgaver eller nettverkssegmenter for å forhindre inntrengning og lateral forflytning dersom en skadelig kode trenger inn i it-miljøet.
Knallhard konkurranse krever ledende teknologi
Tradisjonelle finansselskaper lever i dag med en tilårskommen teknologisk arv. Nystartede konkurrenter har mulighet til raskt å ta markedsandeler på grunn av en mer moderne plattform.
For å møte konkurransen og økte krav til effektivitet, hurtighet og smidighet er et modernisert datasenter en nødvendig base.
– Med riktig teknologi er det mulig å møte økte digitale forretningskrav, forbedre sikkerheten, brukeropplevelsen og muligheten til å oppskalere virksomheten.
Med et moderne datasenter mener Manasee Dash et programvaredefinert, virtualisert, automatisert og standardisert datasenter som har en konsekvent arkitektur og operasjonell modell for infrastruktur og applikasjonsleveranse. Den kan også skaleres ut i private, offentlige eller hybride skyer.
Nye og høyere krav fra kundene
Kundene utfører stadig flere av sine ærender online og stadig oftere på mobilen.
Tradisjonelle finansselskaper må erstatte eldre teknologi og transaksjonsmodeller med en strategi der kundeopplevelsen og mobilen har høyeste prioritet. I praksis betyr det å verne om lojale kunder og tilby tjenester når som helst og på hvilken som helst enhet.
I en tid med stadig tøffere konkurranse må kundeopplevelsen hele tiden bli bedre.
– En enkel og sikker bedriftsplattform forbedrer den digitale arbeidsflaten og opplevelsen for både kunder og medarbeidere. Denne plattformen kan distribuere og håndtere alle apper på hvilken som helst enhet og gi tilgang basert på vilkår og roller.
Banker og forsikringsselskaper står overfor viktige digitale investeringer som kan bidra til økt omsetning og lønnsomhet.
– Det er ingen lett oppgave. Men mitt tips er å velge en løsning og en partner som forstår den digitale transformasjonen finansbransjen står overfor, og som vet hva som kreves for å oppfylle neste generasjons krav fra kunder, ansatte og myndigheter, avslutter Manasee Dash.
http://www.businessinsider.com/goldman-sachs-has-more-engineers-than-facebook-2015-4?r=US&IR=T&IR=T↩