– Vi skal gjennom vår teknologi, løse kundens oppgaver på en smartere måte, sa administrerende direktør Arne Norheim foran et rekordstort publikum på Business Connect. – Det er ikke lenger slik at IT-folkene må forstå mer av forretningen. Det er forretningen som må forstå mer IT, fortsatte Norheim, og viste til at teknologiforståelse er med på å avgjøre om verdier blir realisert. – Vi må se fremover og gripe mulighetene som teknologien tilbyr, avsluttet han før han overlot scenen til bilbransjen’s «enfant terrible» – Tesla Motors, som fikk presentere sin disruptive tilnærming til brukeropplevelse og transport.
Mer effektiv innsamling, behandling og bruk av tilgjengelig informasjon vil avgjøre næringslivets evne til å møte nye utfordringer. Lederes kunnskap om og forståelse for mulighetene knyttet til analyse av stordata står sentralt, og IT som verktøy for økt konkurransekraft og driver for omstilling i både offentlig og privat sektor vil spille en stadig viktigere rolle. Men teknologi er ikke et gode i seg selv, derfor må toppledelsen få bredere og dypere kunnskap om mulighetene informasjonsteknologi byr på.
Og IBMs største kundearrangement 19. november bygget på erkjennelsen av at vi skal inn i en ny tidsalder – den kognitive æra. Business Connect, med undertittelen «Seize the Moment», samlet hele 840 mennesker på Scandic Fornebu, som ønsket diskutere og lære mer om disruptiv teknologi og innovasjon. Bant deltakerne hadde IBM lykkes med å samle et bredt spekter av kunder og kontakter, rett og slett fordi IKT er blitt selve grunnlaget for omstilling i de fleste bransjer, virksomheter og roller – og derfor angår alle!
På programmet hadde IBM samlet et imponerende utvalg av inspirerende foredragsholdere som bidro med sine erfaringer og betraktninger på 7 paralelle sesjoner. Ikke minst hadde også IBMs mange Business Partnere samlet seg på «torvet», og fikk presentere komplementære løsninger bygget på IBMs plattform. Omfattende møtevirksomhet, presentasjoner, demonstrasjoner og konkurranser hos utstillere bidro til å skape et hyggelig og nyttig opplevelse også utenfor de smekkfull paralellsesjonene.
Til slutt var det tid for prisutdeling og i år var det to priser som ble delt ut. Årets løsning ble tildelt Cxense, som har byttet ut tradisjonell hosting og valgt Softlayer som infrastruktur-plattform for å levere sin portefølje av markedsføringstjenester. Dette har redusert tiden det tar å få på plass ny serverkapasitet fra 3 måneder til et par timer. Årets Business Partner prisen ble tildelt Skye, som var nominert på bakgrunn av sin strategiske satsning på IBM Analytics. Skye er en innovativ og fleksibel aktør i markedet som enkelt snur seg rundt for å møte kundenes ønsker og krav.
Se høydepunktene fra Business Connect 19. november her.
Kommende aktiviteter:
January 31 – February 3
IBM Connect 2016 – The Premier Social Business and Digital Experience Conference
February 21 – 25
IBM InterConnect 2016 – The Premier Cloud & Mobile Conference