Sørensen og Balchen slet med et svært utdatert IT-system. Det kostet omtrent en kvart million kroner ved nedetid. Nå er nedetiden redusert med 30-40 prosent.
Sørensen og Balchen selger bilrekvisita og bildeler gjennom deres over 200 BilXtra-butikker og -verksteder.
Kevin Johansen (35) er avdelingsleder for Sørensen og Balchen-lageret på Holmlia i Oslo. Lageret har over 60 000 unike varelinjer – hovedsakelig slitedeler til bil – og et volum på mer enn 56 000kvadratmeter, så det sier seg selv at de 27 lagermedarbeiderne er avhengig av gode og stabile IT-løsninger for å optimalisere arbeidsflyten.
– IT er utrolig viktig for oss. De fleste systemene på lageret er datastyrt, og det gjør at vi får jobbet mye raskere, sier Kevin.
Han beskriver Sørensen og Balchens tidligere IT-utstyr og -løsning som utdatert og klar for utskiftning. Det gamle utstyret var kjøpt inn tilfeldig på ulike tidspunkt, og kunne fort skape
problemer. Og når IT-systemene er nede, må ofte arbeidet på lageret stanses. Det koster et sted mellom 2-300 000 kroner per time ved nedetid, og de var avhengige av én IT-person som fysisk
måtte være til stede for å finne og fikse feilen, ifølge Kevin.
– Før belaget vi oss på én person – som kunne befinne seg hvor som helst i verden – som måtte komme hit. Og hvis han ikke hadde anledning til å komme, måtte han sende noen andre. Vi har hatt noen kriser hvor vi har vært nede i tre-fire timer, sier Kevin.
Oppgraderte hele IT-systemet
For å unngå at arbeidet stanset opp på grunn av IT-utfordringer, valgte Sørensen og Balchen- ledelsen å oppgradere. Valget falt på Dustins tjeneste Network på grunn av god pris og pålitelig og kompetent support, ifølge Kevin. Tjenesten er basert på Ciscos Meraki-løsning.
Samtlige BilXtra-butikker og -verksteder har blitt oppgradert.
– Dustin har jobbet på spreng med å kartlegge Sørensen og Balchen, og har analysert hver eneste butikk og skiftet utstyr. Alle våre 250 butikker og verksteder har nå fått Network. Før var det én IT-kar som var ansvarlig for alt dette, så du kan tenke deg hvor glade butikkene våre er for å få inn Dustin. Det er ny verden for dem, tror jeg.
Nå er arbeidet godt i gang med å implementere Network på Holmlia-lageret. Et velfungerende Wi-Fi, som dekker lagerets kriker og kroker, er allerede installert.
– Nettverket i seg selv var det aller viktigste å få på plass. Vi hadde et hjemmesnekret modem som var kritisk å få skiftet først.
Han er også svært lettet over at Sørensen og Balchen slipper av være avhengige av én IT-person.
– Med Dustin har jeg har fått en egen person jeg kan ta problemstillingen med, og som begynner på saken med én gang. Det går mye kjappere. Du tjener arbeidstid, og reduserer nedetid.
Finner feilen mye raskere
Kevin – som er utdannet snekker og har generelt lite IT-erfaring – har tatt på seg IT-ansvaret i omleggingsperioden. Han forteller at den største endringen etter at Dustin kom på banen, er reaksjonstiden når du trenger hjelp – og ikke minst kompetansen på hjelpen du får.
– Dustin analyserer problemene grundig, og klarer å skille ut feilen mye raskere. Det kunne ta opptil en uke med vår tidligere IT-ansvarlige, men med Dustin er problemet isolert og fikset i løpet av en dag. Det er penger rett i sekken, sier Kevin.
Kevin ser fram til at alt er på plass – særlig datamaskinene i truckene på lageret. Hver truck er nemlig utstyrt med en datamaskin som lagerarbeiderne bruker når de plukker varer som sendes ut til butikkene, og ved tekniske problemer må trucken fysisk oppsøkes av IT-ansvarlig. Når Network er på plass, vil Dustin kunne se og fikse alt via fjernstyring.
Selv om det gjenstår en del arbeid, merker Kevin at ting går smidigere.
– Nedetiden er nok redusert med 30-40 prosent allerede, og vi er ikke ferdige med å installere alt
engang.
Færre bekymringer
Han ser lyst på fremtiden, og forteller at han nå kan slappe mer av når arbeidsdagen er over. Tidligere måtte han ofte reise tilbake til jobb etter endt arbeidsdag – en tur-retur-reise på ti mil –
for å fikse problemer. Det har det blitt slutt på nå.
– Jeg bekymrer meg mindre enn før, nå som jeg gir mer og mer ansvar til Dustin. Som alenepappa er det vanskelig å reise frem og tilbake til jobb til alle døgnets tider. Én gang måtte jeg forlate et foreldremøte på skolen. Så det er deilig å ha Dustin der når jeg ikke er på jobb. Sånn var det ikke før, sier Kevin.