Sky-tjenester er som regel et sikrere og rimeligere alternativ enn å styre IT-drift og IT-vedlikehold lokalt. Det gjelder ikke minst for mindre bedrifter som ikke har muligheten til å investere i IT-sikkerhet på samme nivå som de store leverandørene av sky-tjenester. Det mange imidlertid glemmer, er at sky-tjenestene ikke inkluderer tradisjonell backup.
Ingen tradisjonell backup i skyen
En vanlig forestilling er at tradisjonell backup og gjenoppretting er automatisk inkludert i skyen og at leverandører av sky-tjenester som Microsoft, har oversikt over dette. Men helt sånn er det ikke. I for eksempel Office 365 lagres slettede filer i omentrent 30 dager. Microsoft utfører utover dette, backup for sin egen drift, men slike backup er vanligvis ikke noe Microsoft gir kundene sine. Du trenger altså vurdere hvilken backup-løsning dere trenger å legge til ved migrering til skyen.
Ransomware, en stadig større trussel mot datasikkerheten
Backup kan være nødvendig av flere grunner. En grunn kan være utilsiktede slettede dokumenter og filer. Kanskje noen utilsiktet tømmer en papirkurv, eller en ansatt som skal slutte som sletter alle sine mail. Med
backup kan du sørge for å gjenopprette dokumenter.
En annen grunn for backup er å beskytte bedriften mot organisert kriminalitet. Ransomware og utpressing program som sender ut kryptovirus, har blitt de største truslene mot IT-sikkerheten. Mangler det backup, er det eneste alternativet å slette innhold eller betale utpresserne hvis du absolutt ikke kan leve uten tilgang til informasjonen. Det sistnevnte er kanskje ikke så aktuelt med tanke på at du i så fall bidrar til å finansiere kriminell virksomhet.
Backup er i praksis den eneste effektive beskyttelsen når kryptovirus har invadert IT-miljøet, og derfor tilbyr vi backup både i tjenesten vår Office 365 as a Service og i helhetsløsningen vår Modern Workplace.
En annen måte å beskytte seg mot for eksempel ransomware, er å sørge for at backup ikke er nødvendig ved å opprette ulike sikkerhetssperrer som sørger for at brukerne ikke kan klikke på for eksempel phishing-linker. Faren er likevel stor for at sikkerheten kommer før brukervennligheten og at du skaper et arbeidsmiljø som brukerne dine ikke trives i. Dagens ansatte ønsker å arbeide på sin måte. På en hvilken som helst enhet. Overalt. I denne artikkelen kan du lese mer om hvordan du får sikkerhet og brukervennlighet til å gå hånd i hånd.