Det pågående skiftet mot skytjenester – ute i teknologirommet – er ulikt alt annet i vår levetid, og det hele skjer forbløffende raskt. Alle selskaper i verden må stadig forvandle kundeopplevelsen, og sin egen virksomhet, slik at de fortsetter å være konkurransedyktige, og skyen hjelper dem med å oppnå dette. Selv om synkende kostnader er én grunn til at selskaper flytter til skyen, er det ikke den viktigste drivkraften.
De viktigste drivkreftene er smidighet og innovasjon, og skyen muliggjør dette på en helt signifikant måte samt endrer radikalt måten selskaper bruker IT på.
”Det er kundene, og ikke forhandlerne av teknologi, som nå sitter i førersetet og har ansvaret for sin egen skjebne, utvikling og innovasjon,” sier Darren Mowry, leder for Amazons nettjenester i Norden. ”Dette endrer en organisasjon fullstendig og påvirker antall perioder ansatte bruker til å tenke på innovasjon, fordi de vet at hvis de har en idé, kan de raskt få sett hvordan den fungerer. Hvis den fungerer, kan de skalere den opp umiddelbart, og hvis den ikke fungerer, kan de legge den bort raskt og uten ekstra kostnader.”
Skyen gir deg mulighet til å feile raskt og billig.
Når du i den gamle virkeligheten spurte teknikerne hvor lang tid det ville ta å få en server til å prøve og eksperimentere, kunne du få svar som 10–18 uker. I den nye virkeligheten kan enhver virksomhet med en hvilken som helst størrelse få i gang tusenvis av servere i skyen på få minutter, betale bare for det de bruker og få tilgang til en svært robust plattform med alle funksjoner, der de kan gå fra idé til lansering på rekordtid.
I de siste årene har noen av verdens mest kjente selskaper fått forretningsmodellene sine snudd opp ned, med oppstartsvirksomheter som har benyttet skyen til å få ideene sine ut på markedet svært raskt. Se bare på hva Airbnb har gjort med hoteller, eller hva Spotify har gjort i musikkbransjen. Dette er virksomheter som alle er basert på AWS-skyen.
Innoverende for kunder
Skyen muliggjør innovasjon på en måte som tidligere ikke var mulig, og AWS fortsetter innoveringen i rask takt og gjør teknologiressurser prisgunstige og tilgjengelige for alle. I 2015 presenterte AWS 722 viktige nye funksjoner og tjenester, en økning på 40 % i forhold til antallet for 2014.
”Hver av disse nye tjenestene og funksjonene ble utviklet som et resultat av etterspørsel fra kundene,” sier Mowry. ”Alt vi gjør begynner med kundene våre. Omtrent 90–95 % av vårt veikart styres av hva kundene våre forteller oss er viktig for dem.”
Et godt eksempel på dette er Amazon maskinlæring (AML), som ble utviklet fordi kundene ønsket en enklere løsning på forutsigbar analyse. Amazon maskinlæring fjerner det komplekse og automatiserer trinn som gjentar seg, slik at utviklerne får en enklere oppgave. AWS gjør altså det vanskelige arbeidet, slik at utviklerne slipper det.
Tingenes Internett
Skyen har også vært drivkraften bak et av de mest innovative teknologiskiftene vi kommer til å oppleve i vår levetid, nemlig tingenes Internett (Internet of Things – IoT), og vi har bare akkurat begynt å se hva som er mulig, når nye og interessante prosjekter nå begynner å endre verden rundt oss. Philips CityTouch er et eksempel. CityTouch er et intelligent lyshåndteringssystem for gatebelysning. Det gir hele forsteder og byer mulighet til aktivt å styre gatebelysningen i sanntid. Lokale myndigheter kan dermed opprettholde god belysning i visse gater med mye gangtrafikk, slå på belysningen under dårlig vær når lysforholdene ellers forverres, eller redusere belysningen når det ikke er folk i området.
På AWS Stockholm Summit den 4. mai 2016 skal kunder, inkludert Husqvarna, snakke om hvordan de bruker skyen til å levere sin IoT-visjon, og du kommer til å få høre fra en rekke virksomheter – fra oppstartsvirksomheter som iZettle, som går inn i AWS for fullt, til noen av Nordens største selskaper, som Telenor – om hvordan de bruker skyen som drivkraft til innovasjon.
Les mer om AWS Stockholm Summit